Ik geloof dat in principe IEDEREEN in staat is om een tekening te maken die bijna niet te onderscheiden valt van een foto - mits je er maar genoeg uren in stopt. Dit vind ik vaak een grote valkuil bij de meeste portfolios die ik ben tegengekomen. Veel werken zijn echt prachtig - maar wanneer je vraagt hoeveel uur iemand erin heeft gestoken, dan komen er gigantische aantallen naar boven.
Hoewel het nog steeds erg knap is gedaan, is deze manier van werken absoluut niet effectief voor commerciele studios en opdrachten. Tijd is geld, en hoe sneller jij kan werken, hoe beter. Zou het dan niet effectief zijn om binnen een beperkte tijd een werk neer te zetten dat je onderwerp zo dicht mogelijk benadert?
Precies. En dat is waar het principe 'speedpaint' tevoorschijn komt. Ik vind het nogal een brede term, (slaat het enkel op de tijd?) dus persoonlijk gebruik ik het vooral wanneer ik effectief tijd wil besparen door mijn brushes op een bepaalde manier te gebruiken - of mij enkel focus op 1 aspect van het onderwerp. (Design, of licht, of kleur, of compositie, etc.)
Dit is de reden waarom ik mijn vorige post heb geschreven: wanneer je effectief tijd wil besparen op je ontwerpen zul je moeten kiezen (en begrijpen) wat het belangrijkste en meest herkenbare onderdeel is van je onderwerp. Wanneer je je enkel daarop focust zal iedereen direct zien wat er wordt weergegeven.
Als voorbeeld heb ik een paar simpele achtergrondelementen gekozen, die je op veel verschillende manieren kunt gebruiken. (Ik koos deze foto's random uit mijn stockfoto collectie)
Als eerste: touw of kettingen.
Zoals je kunt zien bestaat een touw uit honderden keren dezelfde trapezium-achtige vorm.
- Ik heb deze met een zwarte brush in Photoshop getekend, en ingesteld als nieuwe Brush. (Angle>Direction)
- Ik zet eerst een wat donkerder, gesatureerder kleur als ondergrond, en daarna een lichtere kleur als basis.
Gebruik de brushes in het klein bij bijv. schepen of houten constructies, en het detail zal toch meer karakter bevatten dan een simpele kwaststreek.
Gras is altijd een hel om te tekenen; vermijd in hemelsnaam de standaard Photoshop gras-brush. Deze is zo vreselijk herkenbaar....
Zoals je bij het gras kunt zien zitten er 2 soorten 'vormen' in het gras: rechtopstaande grassprieten en gebogen.
- Ik teken er 3 om de verhoudingen te laten kloppen (er zijn meer rechtopstaande grassprieten dan gebogen).
- Op een donkergroene achtergrond teken ik met de Opacity-jitter aan enkele lagen grassprieten over elkaar heen.
- Hierna zet ik de transparency vast, en kleur met drie kleuren groen (groen, lichtgroen en geelgroen) verschillende grassprieten (ik zet de transparency vast om te voorkomen dat je je hele blad 'volkleurt').
- Daarna kleur ik enkele donkergroene (zwart, bijna) sprieten eroverheen om de illusie te wekken dat enkele grassprieten schaduwen over elkaar heen werpen - en het niet 1 blok lichte grassprieten zijn.
- Als laatste voeg ik enkele witte grassprieten toe (die ik bijna volledig weer uitgum) om deze als het ware te laten 'uitsteken' en het meeste licht te vangen. Ook teken ik met een lichtgroene brush enkele losse sprieten om de regelmatigheid (kunstmatigheid) te doorbreken. En voila! (Als je wilt kun je over alles heen nog de dodge-tool gebruiken om je oog naar de gebieden met de meeste zon te leiden).
Deze is wat minder mooi dan verwacht; maar hij zal zeer effectief zijn als hij als achtergrondelement wordt gebruikt (en niet als hoofdonderwerp, zoals hier..)
- Als eerste teken ik een zwart, bijna dood blad, dat een beetje doorschijnend is, en maak er een brush van (witte airbrush en strakke, kleine zwarte lijntjes eroverheen).
- Daarna teken ik een strakke zwarte lijn die fungeert als tak (compositie). Met een losse streek zet ik de blaadjes eroverheen.
- Dan verander ik de settings van de standaard brush, totdat deze overal losse stippels zet - met deze stippels trek ik een streek van besjes die aan de onderkant van de tak komen te hangen.
- Ik teken met een kleine brush de takjes waaraan de besjes hangen. Let goed op hoe ze in 'trosjes' aan elkaar hangen; en niet ieder een eigen steeltje hebben, zoals bij kersen!
- Als laatste voeg ik een kleurlaag toe, en geef de besjes een grijs-blauwe highlight.
Als laatste nog een simpel en snel voorbeeld; ik ga hem niet volledig toelichten.
- Het kleurverschil van de blaadjes is ingesteld onder Brush>Color Dynamics. Hier kun je automatisch de kleuren laten aanpassen; van confetti totaan een subtieler kleurverschil.
Bij deze een wat simpele basis in speedpainten met custombrushes, volgende keer wil ik kijken of ik een complexere scene kan afbeelden; en welke ontwerp(en brush)keuzes daarbij van belang zijn.
Idd wel handig als je in detail moet gaan voor bepaalde dingen, kan je veel tijd besparen. Misschien iets als ik me erin ga verdiepen, achtergronden tekenen etc.
ReplyDelete